Noord Korea, nog altijd in staat van oorlog - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Herman- Roos permentier - WaarBenJij.nu Noord Korea, nog altijd in staat van oorlog - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Herman- Roos permentier - WaarBenJij.nu

Noord Korea, nog altijd in staat van oorlog

Blijf op de hoogte en volg Herman- Roos

29 Oktober 2015 | Zuid-Korea, Seoel

Woensdag:28 oktober: Na een uurtje rijden met de metro, komen we aan in het Bukhansan park, waar per jaar 10 miljoen Koreanen komen wandelen. Na 4u klimmen komen we aan een klooster. We zijn 400m gestegen en hebben een schitterend uitzicht over Seoul! De afdaling gaat vlotter, op een uurtje staan we terug beneden. Herman doet zoals elke avond zijn was en verspreidt die dan over de vloer. Sinds eeuwen gebruiken de Koreanen vloerverwarming, dus tegen de volgende morgen is alles droog! Morgen hebben we een tour geboekt en gaan we de omstreden grens met Noord-Korea bezoeken. Het door de Sovjet-Unie en de V.S. geografisch gedeelde bezettingsbestuur na Wereldoorlog II leidde in 1948 tot de vorming van 2 republieken: een volksdemocratisch Noord-Korea en een meer naar westelijk model ingerichte staat Zuid-Korea. In 1950 leidden grensincidenten tot een snelle opmars van het Noord-Koreaanse leger, dat bijna het gehele Zuid-Koreaanse gebied bezette. De Amerikanen kwamen Zuid-Korea ter hulp. De Chinezen hielpen Noord-Korea en zorgden voor een wapenstilstand in 1953. Sindsdien verdeelt een 240km lange en 4km brede gedemilitariseerde zone het schiereiland in Noord en Zuid.

Donderdag: 29 oktober. Vandaag doen we dus een excursie naar de grens tussen Noord en Zuid-Korea. Een uitstap die enkel in georganiseerd verband via een reisbureau kan geboekt worden. Iedereen wordt bij de boeking gescreend. Terwijl we langs de streng bewaakte snelweg, afgezoomd met prikkeldraad en zandzakken langs de Han rivier rijden, vertelt de gids ons de geschiedenis van Korea. Onze eerste stop is de 3de infiltratietunnel, ontdekt in 1978. In totaal zijn er 4 tunnels gevonden die Noord-Korea onder de Zuid-Koreaanse grens gegraven heeft. Achter elkaar dalen we af in de kille ondergrondse tunnel. Op het einde van een lange vochtige gang kunnen we de muur op Noord-Koreaans grondgebied aanraken. De met dynamiet gegraven tunnel was voorzien om 30.000 soldaten, per 3 naast elkaar op een uur tijd in Zuid-Korea te krijgen. Noord-Korea heeft altijd beweerd dat het een mijnbouwschacht is! Onze tweede halte is het Dorasan observatieplatform, waar je met verrekijkers Noord-Korea kan bespieden. 0ok in Dorasan ligt het laatste Zuid-Koreaanse treinstation voor de grens met het Noorden. Een spoor loopt uitnodigend door naar Pyongyang, de hoofdstad van Noord-Korea. Maar elke trein uit het zuiden moet in Dorasan rechtsomkeer maken. In de kraaknette maar lege vertrekhal kunnen we een ticket kopen om een kijkje te nemen op het desolate perron! Wat later moeten we overstappen op een militaire bus. Hoe dichter we de grens naderen, hoe strenger de regels worden! Een Amerikaanse militair, onherkenbaar door zijn zonnebril neemt de leiding over. Hij komt één voor één ons paspoort controleren, dit is een serieuze zaak! In Camp Bonifas het basiskamp van de VN en Zuid-Korea krijgen we een briefing van de do’s en de don’ts. Met enkel ons paspoort op zak krijgen we uitleg over het grensconflict. Foto’s nemen is verboden! Daarna moeten we verplicht een papier ondertekenen dat we de JSA (Joint Security area) betreden op eigen risico tot sterven. Dan wordt ons het bevel gegeven om per twee met de handen uit de zakken door een groot overheidsgebouw (het Freedom House) te lopen. Buiten staan we op een soort platform dat uitkijkt over de grens. Voor ons liggen een reeks blauwe gebouwen van de VN. We betreden één van de blauwe barakken. In het midden staat er een tafel en in het midden van die tafel loopt de grens tussen Noord en Zuid Korea (de militaire demarcatielijn). Dit is de enige plaats waar je de grens even kan oversteken en dus op Noord-Koreaans grondgebied komt te staan. Het is aan die tafel dat de besprekingen tussen Noord en Zuid Korea plaatsvinden. Dit is de meest indrukwekkende plek van de dag, hier werd geschiedenis geschreven! Langs Zuid-Korea staan er dag en nacht 6 soldaten klaar om te pareren. Aan de overkant is het echter opvallend stil en zien we maar 1 eenzame soldaat, maar de VS militair zegt dat dit maar schijn is, we worden vanuit het gebouw bespioneerd door tientallen soldaten! Enerzijds is de uitstap redelijk stresserend omdat je heel strikte regels dient op te volgen en ook omdat de spanning aan de grens tussen beide landen duidelijk voelbaar is. Anderzijds is de uitstap een unieke niet te missen belevenis!

REACTIES
3 november 2015 20:35 | Door: Ellen Bijzondere plek om te bezoeken. Inderdaad een must als je in Korea bent.

6 november 2015 10:54 | Door: Herman- Roos permentier
Inderdaad, speciale plek. Mooi is het ook niet. In alle betekenissen.

• 03 November 2015 - 20:35

Ellen:

Bijzondere plek om te bezoeken. Inderdaad een must als je in Korea bent.

• 06 November 2015 - 10:54

Herman- Roos Permentier:

Inderdaad, speciale plek. Mooi is het ook niet. In alle betekenissen. Ook geweest Ellen??